//tentenot?
Journey to UK: Belajar di luar negara/ How to study in overseas?
Friday, September 9, 2016 @ 12:51 AM | 0 Comments

Halu.

Patutnya post ni dah lama post. maksud aku, benda ni ada dalam draft je. tak berani nak post sebab tak pasti lagi kan.

ok cerita dia time tu tengah intern. well biasa lah intern tak berapa ada kerja sangat. so apa kerja aku? google dan berangan. yes aku memang ada impian nak p oversea, study sana. nak kata dapat peluang tu banyak. takda la banyak. cumanya ada sekatan. ntah la, mungkin rezeki aku masih kat sini, Malaysia.

tapi that time, aku tak terfikir pun nak pergi betul2 sebenanrnya. atas dasar teringin. teringin nak main salji, ultimate wish aku tak banyak kalau panjang umur, aku nak merasa 4 musim. aku rasa kalau sesaja nak p holiday, kalau tak dengan family, kena kumpul duit sendiri. tu pun tak boleh nak merasa 4 musim, or 3 musim. musim panas tak larat rasa dah hewhew.

apa aku buat? ok now aku cerita lah sikit one of the ways yang aku guna untuk apply belajar luar negara. tp ni untuk masters or postgrad je ok. yang undergrad or postgrad doctorate aku tak tahu.

ok first, aku google2 key word "belajar luar negara" "study abroad" "malaysian study in overseas" "malaysian student abroad" and mcm mcm lagi lah. banyak blog aku baca aku search. cari scholarship lah (masa ni cari je tak apply pun sebab time tu aku berangan je). aku rasa time tu aku dah boleh jadi researcher yang berjaya tak diikhtiraf dah gitu haha

banyak lah blog aku baca contoh dia:
1. deng
2 dengdeng
3.dengdengdeng

and banyak lagi. uols boleh refer sana.

secondly, bila tetiba niat tu dh bertukar menjadi gedik, aku pun p email segala agent yang ada. info pasal agent ni jugak aku dapat dari antara belog belog di atas. thank you tuan belogs!

and masa tu, ada few companies respond.

1. Tak ingat which companies tapi aku rasa ada dua tiga mcm tu kot email mintak some personal details tapi lepastu senyap. ada jugak yang call tanya itu ini nak study mana apa semua tapi lepastu tak dgr cerita dah

2. IDP. Ni paling aku ingat haha I am not complaining but this one lady just called and asked for some details of me tapi aku tak berapa paham loghat dia bila cakap english. aku asyik suruh dia ulang. SERIOUSLY. and aku rasa that lady pun mcm 'budak ni english pun suruh ulang mcm tak qualified je' and thats the first and last aku dgr dari IDP ok sila gelak

3. EMS. I got a call from this one lady. mcm biasa lah tanya nak study apa semua. aku pun jawab mcm biasa. lepastu aku ingat, haaa ni mesti lepasni dh tak contact. so aku pun buat taktahu je la nama pun niat lepastu menggedik kan. buat kerja kat office tu mcm biasa sambil tu google scholarship oversea pulak. haaa yang ni nnt aku buat post baru. ni cerita dia sedih sikit. C:

and the next day, the EMS lady called me again asking nak study course apa and everything. ingat lagi time tu asyik keluar masuk bilik belakang sebab nak cakap phone. and the EMS lady was so nice, she even gave her personal number nk contact since aku tengah kerja kan. pilih punya pilih course, and looking at the university punya world ranking, so aku pilih Cardiff University.

next step, isi segala application, mcm kita nak apply local university lah jugak cumanya mengikut pengalaman aku apply isi masters kt sini tak payah nak kena buat segala macam essays. introduction lah study plan lah 2 recommendations letter (masa ni sangat tebal muka p mintak at random lecturer padan muka sapa suruh tak rapat dengan lecturer) lah apa benda. yang lain tu, apply mcm biasa. aku rasa sbb international student kot. oh! selain study plan, kena letak proposal jugak ok. yang ni lawak. aku google random tajuk and buat ikut research proposal yang aku pernah belajar masa part 5 dulu. cuma yang ni aku ringkaskan lagi. sebab situ pun ada limit jugak. so prepare for this jugak ok.

haaaa lagi satu, kena ada english requirement. tapi aku guna English 1119 yang kita dapat masa sekolah tu. nasib grade elok (agaknya lah) so Cardiff terima wehu. tak payah susah nak ambik IELTS yang kena bayar RM600+ tu. Kalau tak lepas requirement rugi kan.

lepastu.......... tunggu lah sampai dapat offer. tak mengharap pun actually. tapi yang bestnya, aku dapat email yang tak sepatutnya dapat. email tu ckp aku dh diterima and kena decide nak accept ke tak. eh? offer letter pun belum apa. so apa aku buat? benda2 confuse mcm ni kena lah contact agent tu hehe agent is soooo freaking helpful ok? sebab diorg boleh connect to the uni directly so kita tak payah nak call ke apa. lepastu, dh settle baru tau, nama aku dh shortlisted cumanya the admission committee belum bg offer letter. FUH rasa apa mestilah seronok. tapi esoknya tunggu takda. lusa takda. risau weh. adakah perasaan aku ni diperkotak katikkan oleh orang mat salleh? senyap je ku redho.

by that time, kan aku bagitau kat atas aku ada juga usha overseas punya scholarship kan? yes aku apply. tahap mencabar dia tu apa mencabar ni lantak lah sangat mencabar ok. sebabnya? this one tak boleh apply thru email. kena post semua. since kena post direct to the university, duit post kopak la jugak nak post document oversea woi. tapi dengan semangat kental nak p oversea, aku korban kan je la. dengan nak kena minta recomendation letter lah surat itu ini dari UiTM (since tak grad lg masatu). letih weh. tebal muka mintak boss nak keluar kejap. nasib boss baik. padahal budak intern haha sukati je. the best thing is I WAS CHOSEN by the university! seronok dia macam dah  jadi scholar dah. padahal baru lepas 1 stage. ada lagi 1 stage. lagi satu stage tu yang sedih tu. aku rasa uols pun boleh teka kot hahah eh terlebih pulak cerita. kan aku nak buat post baru pasal ni? -end

*
*
*

kat mana td?

haa Cardiff senyap. aku pun decide nk bgtau mama yang aku apply oversea and maybe dapat. mesti lah beliau syok hehe. tp aku cakap maybe je. and family semua like sokong je cuma masalah dia sekarang kalau dapat, DuIt.

time tu dah nak habis intern. masa berlalu. aku pun just follow the flow. habis intern, masuk study. wah dah part 6! ok apa jadi kat Cardiff? tunggu next post

-bersambung-

Labels: , , , , , ,



Older Post | Newer Post

Hello don't forget to leave your footprints on my tagboard below ❤

TYPO QUEEN, do like and follow me.



Wish List
Study abroad
Korea
BTS Concert
Meet BTS
BTS in Korea
Experienced 4 seasons
Paris

1 Online Users


Story About Addiction Bumblebee






This template was created by FaqihahHusni.
Doodle by Honey Pies
Best view in Google Chrome